Co śpiewać dziecku? (część 1)

Aby nawiązać dialog muzyczny z dzieckiem, wystarczy przypomnieć sobie proste piosenki z dzieciństwa i nucąc ich melodię kołysać się płynnie ze swoją pociechą. Najwięcej znanych popularnych melodii utrzymanych jest w tonacjach durowych i molowych – od nich warto zacząć.

Poniżej prezentujemy w kolejności alfabetycznej kilka najbardziej znanych tytułów z propozycjami, jak można je wykorzystać w codziennych sytuacjach z dzieckiem. Najlepiej poruszać się swobodnie, spontanicznie, jeśli jednak ktoś nie czuje się jeszcze zbyt pewnie w poruszaniu się i śpiewaniu, może skorzystać z podanych przykładów, aby z czasem nabyć wprawy i przede wszystkim dobrze bawić się za swoim dzieckiem. Warto śpiewać naprzemiennie melodie durowe z molowymi oraz te w metrum dwudzielnym na zmianę z trójdzielnymi. Aby dziecko nie skupiało się tylko na słowach, ale na melodii i rytmie, zalecamy jak najczęściej śpiewać samą melodię na sylabach neutralnych (la la la, bam ba bam, du du du, jam da da, itp.).

Piosenki:

  • A jak będzie słońce i pogoda – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum trójdzielnym.
  • Bajka iskierki (Z popielnika na Wojtusia) – melodia ludowa w tonacji molowej, metrum trójdzielnym.
  • Bandoska (Zachodźże słoneczko) – melodia ludowa w tonacji molowej, metrum trójdzielnym
  • Był sobie król – piosenka popularna w tonacji molowej, metrum trójdzielnym.
  • Czerwone jabłuszko – melodia ludowa w tonacji molowej, metrum trójdzielnym.
  • Głęboka studzienka – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum trójdzielnym.
  • Idzie dysc – piosenka góralska w tonacji molowej, metrum dwudzielnym.
  • Jedzie pociąg z daleka – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
  • Krasnoludki – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
  • Mam chusteczkę haftowaną – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
  • Panie Janie – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
  • Pojedziemy na łów – melodia ludowa w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
  • Stary niedźwiedź mocno śpi – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum trójdzielnym.

Przykłady realizacji ruchowych:

  • Zdecydowanie kołysać całym ciałem szeroko na boki, przekładając ciężar z jednej nogi na drugą. Dziecko w pozycji leżącej, brzuszkiem do dołu, podtrzymywane na ramieniu przez rodzica.
    (A jak będzie słońce i pogoda, Głęboka studzienka, Idzie dysc)
  • Delikatne kołysać się do przodu i do tyłu oraz na boki z dzieckiem wtulonym w rodzica, głaskając je płynnym i okrężnym ruchem.
    (Bajka iskierki, Stary niedźwiedź, Był sobie król, Bandoska)
  • Podczas zwrotki kołysać się na boki lub do przodu i tyłu. W czasie refrenu kręcić się wokoło z dzieckiem raz w prawo, raz w lewo.
    (Czerwone jabłuszko)
  • Zabawa podczas ubierania, przebierania, przewijania dziecka, z rekwizytem w postaci pieluszki, szalika lub innej części ubrania. Płynnie kołysać np. chusteczką do melodii, podnosić i opuszczać na dziecko, zakrywać raz twarz dziecka, raz swoją twarz i odsłaniać na zakończenie melodii.
    (Mam chusteczkę haftowaną)
  • „Maszerować” palcami po kończynach i plecach dziecka, samemu lekko się kołysząc.
    (Panie Janie, Jedzie pociąg z daleka)
  • Posadzić dziecko na swoich kolanach i najpierw powoli podnosić naprzemiennie pięty, a w drugiej części kołysać się dwa razy szybciej.
    (Pojedziemy na łów, Krasnoludki)

line
Wspierane przez WordPress | Zaprojektowane przez Elegant Themes