Opublikowano przez Agata Szlązak : Paź 13th, 2014 | 0 komentarzy
Aby nawiązać dialog muzyczny z dzieckiem, wystarczy przypomnieć sobie proste piosenki z dzieciństwa i nucąc ich melodię kołysać się płynnie ze swoją pociechą. Najwięcej znanych popularnych melodii utrzymanych jest w tonacjach durowych i molowych – od nich warto zacząć.
Poniżej prezentujemy w kolejności alfabetycznej kilka najbardziej znanych tytułów z propozycjami, jak można je wykorzystać w codziennych sytuacjach z dzieckiem. Najlepiej poruszać się swobodnie, spontanicznie, jeśli jednak ktoś nie czuje się jeszcze zbyt pewnie w poruszaniu się i śpiewaniu, może skorzystać z podanych przykładów, aby z czasem nabyć wprawy i przede wszystkim dobrze bawić się za swoim dzieckiem. Warto śpiewać naprzemiennie melodie durowe z molowymi oraz te w metrum dwudzielnym na zmianę z trójdzielnymi. Aby dziecko nie skupiało się tylko na słowach, ale na melodii i rytmie, zalecamy jak najczęściej śpiewać samą melodię na sylabach neutralnych (la la la, bam ba bam, du du du, jam da da, itp.).
Piosenki:
- A jak będzie słońce i pogoda – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum trójdzielnym.
- Bajka iskierki (Z popielnika na Wojtusia) – melodia ludowa w tonacji molowej, metrum trójdzielnym.
- Bandoska (Zachodźże słoneczko) – melodia ludowa w tonacji molowej, metrum trójdzielnym
- Był sobie król – piosenka popularna w tonacji molowej, metrum trójdzielnym.
- Czerwone jabłuszko – melodia ludowa w tonacji molowej, metrum trójdzielnym.
- Głęboka studzienka – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum trójdzielnym.
- Idzie dysc – piosenka góralska w tonacji molowej, metrum dwudzielnym.
- Jedzie pociąg z daleka – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
- Krasnoludki – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
- Mam chusteczkę haftowaną – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
- Panie Janie – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
- Pojedziemy na łów – melodia ludowa w tonacji durowej, metrum dwudzielnym.
- Stary niedźwiedź mocno śpi – piosenka popularna w tonacji durowej, metrum trójdzielnym.
Przykłady realizacji ruchowych:
- Zdecydowanie kołysać całym ciałem szeroko na boki, przekładając ciężar z jednej nogi na drugą. Dziecko w pozycji leżącej, brzuszkiem do dołu, podtrzymywane na ramieniu przez rodzica.
(A jak będzie słońce i pogoda, Głęboka studzienka, Idzie dysc)
- Delikatne kołysać się do przodu i do tyłu oraz na boki z dzieckiem wtulonym w rodzica, głaskając je płynnym i okrężnym ruchem.
(Bajka iskierki, Stary niedźwiedź, Był sobie król, Bandoska)
- Podczas zwrotki kołysać się na boki lub do przodu i tyłu. W czasie refrenu kręcić się wokoło z dzieckiem raz w prawo, raz w lewo.
(Czerwone jabłuszko)
- Zabawa podczas ubierania, przebierania, przewijania dziecka, z rekwizytem w postaci pieluszki, szalika lub innej części ubrania. Płynnie kołysać np. chusteczką do melodii, podnosić i opuszczać na dziecko, zakrywać raz twarz dziecka, raz swoją twarz i odsłaniać na zakończenie melodii.
(Mam chusteczkę haftowaną)
- „Maszerować” palcami po kończynach i plecach dziecka, samemu lekko się kołysząc.
(Panie Janie, Jedzie pociąg z daleka)
- Posadzić dziecko na swoich kolanach i najpierw powoli podnosić naprzemiennie pięty, a w drugiej części kołysać się dwa razy szybciej.
(Pojedziemy na łów, Krasnoludki)